English
مشاهده خبر
کارگاه آموزشی "نوآوری و نظام های آن "برگزار می گردد.

واژه نوآوری طی تاریخ، مفاهیم متفاوتی به خود گرفته و در عصر حاضر نیز محققان مختلف، بسته به هدفی که از مطالعه خود داشته‌اند، تعاریف مختلفی از نوآوری ارائه کرده ­اند. لیکن اغلب این تعاریف، ریشه در دیدگاه ژوزف شومپیتر دارند که آن را "بکارگیری تجاری یا صنعتی چیزی نو؛ محصول، فرآیند یا روش جدید تولید صنعتی؛ بازار یا منبعی جدید برای عرضه و گونه یا صورتی نو از سازمان‌دهی بازرگانی، تجاری یا صنعتی" می­داند. از دید این اقتصاددان برجسته و پیروان او، زمانی یک اختراع جدید یا تغییر فناوری، نوآوری محسوب می‌شود که منجر به ارزش اقتصادی جدید شده باشد. علاوه بر آن نوآوری، حلقه واسطی است که پژوهش و تغییر فناوری را به ارزش بازاری مرتبط می‌کند و این بدان معناست که فعالیتهای پژوهشی، فناورانه، صنعتی و تجاری و مدیریتی ذیل آن تعریف می شوند.

این که چگونه می توان چنین طیف وسیعی از فعالیتها را رهبری و تسهیل کرد موضوعی است که در سطح بنگاه به آن می­ گویند: "مدیریت فرآیند نوآوری"، و در سطح ملی می­ گویند: "نظام ملی نوآوری". در سطوح بخش و منظقه و غیره هم سیستم های مشابهی قابل تعریف است.

 

در این دوره سعی می شود مفاهیم فوق را با زبانی ساده، غیر تخصصی و همراه با مثال های متعدد، طی سرفصل زیر تبیین کنیم:

-         مفهوم و مثالهای نوآوری در قرون گذشته

-         سبک ها و گونه های نوآوری

-         نظام ملی نوآوری با رویکرد محدود و گسترده

-         زیست بوم نوآوری

-         نظام های نوآوری بخشی، منطقه ای و فناورانه

-         کارکردهای نظام نوآوری

 

 

 

تاریخ انتشار : 1396/10/03 - 16:34
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن مدیریت فناوری ایران محفوظ است.